Terapia osoczem bogatopłytkowym (PRP)

PRP (platelet rich plasma) – czyli osocze bogatopłytkowe – jest obecnie jedną z najnowszych metod leczenia schorzeń ortopedycznych i urazów. Terapia z zastosowaniem iniekcji osocza bogatopłytkowego opiera się na wykorzystaniu zdolności organizmu do regeneracji. Jest to zatem technika całkowicie naturalna i bezpieczna. Polega na pobraniu od Pacjenta jego własnej krwi, a następnie odwirowaniu i odseparowaniu osocza o wysokiej zawartości płytek krwi oraz ostatecznie ostrzyknięciu nim miejsca objętego schorzeniem. W efekcie następuje intensywny proces rewitalizacji chorych tkanek, które w naturalny sposób zostają pobudzone do ponownego rozwoju. Swoją funkcję regeneracji osocze bogatoplytkowe zawdzięcza czynnikom wzrostowym uwalnianym z „pobudzonych” płytek krwi, czyli trombocytom.

Zaletą tej metody leczenia jest przede wszystkim skuteczna terapia bólu bez konieczności leczenia operacyjnego. Z tego mało inwazyjnego zabiegu najczęściej korzystają Pacjenci z bólami stawów biodrowych i kolanowych, jak również bólami związanymi z doznanymi urazami sportowymi, np. uszkodzeniami chrząstki stawu kolanowego i skokowego oraz ze schorzeniami ortopedycznymi, takimi jak łokieć tenisisty, łokieć golfisty czy ostroga piętowa. Pacjenci doceniają ten zabieg, szczególnie za odczuwalną ulgę w bólu i długotrwałe efekty. Terapia PRP usprawnia bowiem procesy gojenia oraz fizjologiczną przebudowę tkanek, dzięki czemu w sposób naturalny uzyskuje się efekt terapeutyczny.

Z mojego doświadczenia w zakresie stosowania terapii osoczem bogatopłytkowym wynika, iż jest to metoda wysoce skuteczna. Znaczna większość Pacjentów doświadcza długo oczekiwanej ulgi w bólu i może dzięki temu wrócić do aktywności zawodowej i/lub sportowej.

Czy zabieg PRP boli?

Zabieg ostrzyknięcia osoczem bogatopłytkowym przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym. Przed zabiegiem Pacjent poddany jest ostrzyknięciu miejsca objętego schorzeniem środkiem znieczulającym. Wiąże się to ze stosunkowo niewielkim odczuciem bólu. Następnie pobiera się krew Pacjenta do probówki (8ml), aby poddać ją odwirowaniu. Samo pobranie krwi jest stosunkowo mało bolesne. Tak odseparowaną krew lekarz ponownie wstrzykuje Pacjentowi w miejsce dotknięte schorzeniem. Stopień odczucia bólu jest kwestią indywidualnej wrażliwości Pacjenta.

Jak długo czeka się na efekt zabiegu PRP?

W pierwszym tygodniu po wykonanym zabiegu Pacjent może odczuwać nasilone dolegliwości bólowe. Są one jednak przejściowe i stopniowo ustępują. Można wtedy zastosować ogólnodostępne leki przeciwbólowe.

Pierwszych efektów terapii można spodziewać się po upływie tygodnia od zabiegu. Jednakże największe rezultaty odczuwalne są po drugim, trzecim tygodniu od momentu wykonania zabiegu. Ból ustępuje, co pozwala Pacjentowi wrócić do wcześniejszej aktywności fizycznej.

Jak często trzeba powtarzać ten zabieg?

Zabieg PRP daje ulgę w bólu przeważnie na okres wielu miesięcy do ponad roku. Jest to kwestia indywidualna, która zależy od stopnia i rozległości uszkodzenia lub rodzaju schorzenia.

Close Menu