Artroskopia stanu kolanowego

Kolano jest jednym z największych i najbardziej złożonych funkcjonalnie oraz mechanicznie stawów organizmu. Dysfunkcja kolana przyczynia się do trudności w
codziennym funkcjonowaniu oraz bardzo często uniemożliwia uprawianie sportów. Artroskopia kolana może być zarówno metodą leczniczą, jak i diagnostyczną stosowaną w różnych chorobach, związanych z zaburzeniami budowy i funkcjonowania stawu kolanowego.

Ten mało inwazyjny zabieg jest coraz częściej wybierany przez lekarzy jako metoda badania oraz operacji. Dzięki artroskopii lekarz może nie tylko dowiedzieć się, skąd biorą się dolegliwości pacjenta, ale ma również możliwość, aby skutecznie im zaradzić. Technika ta polega na wykonaniu kilku, najczęściej dwóch, niewielkich nacięć na skórze kolana. Nacięcia są minimalne, zwykle nie przekraczają 0,5 cm. Wprowadza się przez nie wysokiej jakości instrumentarium, składające się między innymi z kamery. Wnętrze stawu kolanowego wyświetlane jest na monitorach. Dzięki temu chirurg może dokładnie ocenić stan stawu oraz podjąć odpowiednie decyzje związane z dalszą diagnostyką lub leczeniem. Przez nacięcia można wprowadzić również odpowiednie narzędzia operacyjne i wykonać niektóre zabiegi (np. szycie łąkotek, rekonstrukcję więzadła krzyżowego, naprawę złamań). Dzięki artroskopii czas operacji uległ znacznemu skróceniu oraz zmniejszyło się do minimum ryzyko pooperacyjnych powikłań. Pozwala ona również na zminimalizowanie nasilenia bólu po zabiegu, krótszy pobyt w szpitalu i przede wszystkim – dzięki powiększeniu obrazu stawu – na bardzo dokładne jego leczenie. Pacjenci są zadowoleni z szybkiego powrotu do domu oraz bardzo dobrego efektu kosmetycznego. Zabiegi artroskopowe maksymalnie przyspieszają czas rekonwalescencji. Operacja trwa około godziny. Wybór znieczulenia zależy od specjalisty – anestezjologa, który bierze pod uwagę stan ogólny pacjenta, rodzaj i rozległość operacji.

Postępowanie pozabiegowe uzależnione jest od rodzaju schorzenia, wieku i stanu fizycznego pacjenta. Przez pierwsze dni po artroskopii należy odciążać staw. Wskazane są również ćwiczenia. Czas trwania rehabilitacji oraz rodzaj ćwiczeń dobiera się indywidualnie, zgodnie z zaleceniami lekarza i fizjoterapeuty. Stopniowe wprowadzanie ćwiczeń umożliwia bezpieczny powrót do normalnej aktywności fizycznej.

Wskazania do artroskpoii stawu kolanowego:

Dr Ciechan kwalifikuje Pacjentów do zabiegu podczas konsultacji.
Operacje wykonuje w prywatnej klinice we Wrocławiu.